Zusammenfassung:: Dilthey saw empathy as a form of imagination which allows one person to infer the feelings of someone else based on their own life experiences and relations to the world around them (objective spirit). He differentiates between Elementary vs full empathic understanding.

Motivation:: Gallagher finds that Dilthey’s understanding of empathy has been largely misunderstood or left out of previous philosophical discussions. He aims to rectify this by giving a broad review of Dilthey’s work on the topic, comparing it to previous and contemporary debates.

Ergebnisse:: –

Keywords: Digital Humanities


  • 145
    • der Begriff “Einfühlung” wird in den Geisteswissenschaften verwendet, um den Prozess des Verstehens und Interpretierens historischer Artefakte zu beschreiben
    • viele führen ihn auf Wilhelm Dilthey zurück, der ihn jedoch nie selbst verwendete, er sprach stattdessen von “mitfühlen”
    • Dilthey unterschied zwischen Elementary vs full empathic understanding
  • 146
    • ursprünglich wurde Einfühlung als eine Art ästhetische Melancholie verstanden, ist dann jedoch als Begriff in die Psychologie eingegangen
    • Theodor Lipps unterschied zwischen Innenund Außenwahrnehmung (nach außen hin umgebungsoder objektgebunden) + unserer Wahrnehmung von anderen Seelen/Geistern (= Einfühlung)
      • laut ihm empfinden wir die Gefühle des anderen auch selbst
    • Geiger: Hineinversetzen in jemand anderes
    • Dilthey wird kaum als Teil der Debatte verstanden
  • 148
    • Is empathy a form of imagination? wenn wir uns nur die Gefühle des anderen einbilden, wie können wir sie dann richtig verstehen?
    • Empathy is created inwardly, not given from an external source
    • It’s a form of projection where we fill in the gaps
  • 150
    • Dilthey: Empathy is re-experiencing. It follows our own life’s events and (re)actions to them.
    • Relive someone else’s feelings through imagination (elementary understanding) and infer from there (full empathy)
      • 151 This is the foundation for judgement of someone’s character or intentions
  • 151
    • The objective spirit (“socially extended mind”) ^spirit
      • Context: the environment around us, normative practices, institutions and societal behaviour, laws and understanding of science
      • our self is brought up as part of this objective spirit which shapes us and our expectations of how people act and react in the world
  • 152
    • Phenomenologen wie Husserl argumentierten, dass man Empathie empfinden kann auch ohne die Gefühl des Gegenübers tatsächlich selbst nachzuempfinden (z.B. Angst zu haben, wenn das eigene Kind Angst hat)
  • 153
    • Stein denkt, dass Empathie auch über unsere eigenen Erfahrungen hinausgehen kann
      • Intentionalität → die Gefühlslage des Anderen in den Mittelpunkt der eigenen Aufmerksamkeit stellen
      • Wahrnehmung statt Vorstellung
  • 154
    • Simulationstheorie des 21.Jh. → Empathie gleichzusetzen mit der Simulation von Situationen und der hypothetischen Reaktionen meinerseits
      • siehe auch Theory theory, Interaction theory (155)
    • Alvin Goldmann (2011:32): “Empathy is […] the most common form of mindreading.”
    • Mirror neurons:
  • 155
    • Dilthey: Hineinversetzen und Nacherleben
  • 156
    • “Narrative reflects the connectedness of life”
    • Past and present, reflection and purpose
  • 157
    • Critical empathy: Vorschnelles Handeln durch Missverständnis vermeiden

Todo

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